Monitoring

Wat speelt er in uw omgeving en rond uw issues?

Voor Lindblom is het monitoren van (sociale) media en politiek sinds jaar en dag integraal onderdeel van het aanbod aan diensten. Dagelijks brengen we voor uiteenlopende opdrachtgevers in beeld wat er speelt in hun omgeving of rond een issue. Dit doen we bijvoorbeeld via de Haagse Monitor, een online nieuwsbrief met berichten uit landelijke dagbladen en online media. Eventueel aangevuld met politieke monitoring zoals Kamerstukken, tweets van Kamerleden en de politieke agenda. Zo bent u altijd op de hoogte bent van wat er in Den Haag besproken en besloten wordt over uw issues. Maar monitoring kan ook incidenteel worden ingezet. Bijvoorbeeld in geval van een belangrijk nieuwsfeit, een (dreigende) crisis of bij de start van een nieuwe campagne. Wilt u meer weten over onze monitoringdiensten, neem contact op met Diana Kleinjans.

09 infographic producten

Haagse Monitor

Aan de hand van trefwoorden scant Lindblom kranten en online media en verwerkt geselecteerde berichten in een (dagelijkse) nieuwsbrief. Via de Haagse Monitor is uw organisatie of branche altijd op de hoogte van de laatste, voor u relevante, issues en politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Zo kunt u kansen optimaal benutten en kunt u snel inspelen op issues. Inhoud en frequentie van de Haagse Monitor is maatwerk. U kunt kiezen voor politieke monitoring, waarbij relevante nieuwsberichten van ministeries, Kamervragen van Kamerleden en andere relevante parlementaire informatie aan bod komen. Maar het kan ook in combinatie met social media en media monitoring waar we ook alle kranten en online media scannen op relevante informatie. Het dagelijks monitoren van landelijke dagbladen doen wij op een manier waarbij de auteursrechten zijn afgekocht. Voor de monitoring van social media maken wij gebruik van de monitoringtool Coosto.

Politieke monitoring

Voor diverse opdrachtgevers houden wij ontwikkelingen in de Eerste en Tweede Kamer en relevante departementen bij. Door het gericht monitoren van actuele ontwikkelingen in Den Haag bent u altijd volledig geïnformeerd, in te zetten voor het beïnvloeden van de besluitvorming en bij lobby- en communicatieactiviteiten. Lindblom brengt voor u de politieke agenda en procedures in kaart, geeft aan wie welke Kamervragen heeft gesteld en welke debatten en vergaderingen gepland staan. In overleg met u maken wij een overzicht van de te volgen beleidsontwikkelingen, thema’s en bronnen. Wij brengen alles overzichtelijk samen in een (twee)wekelijks rapport waarin naast duiding van de informatie ook een politieke agenda is opgenomen. Over belangrijke publicaties ontvangt u losse alerts.

Social- en online monitoring

Wat wordt er online over een merk of bedrijf gezegd? Wie praat er over je, zijn dat consumenten, stakeholders, de media, politici? En is dat positief of negatief? Door social media te monitoren krijgt u inzicht hoe er over een bedrijf of organisatie wordt gedacht en welke discussies er spelen. Dat gaat van heel algemeen (publieke opinie) tot toegespitst op specifieke stakeholders. Denk aan een actueel issue, waarbij wij razendsnel in kaart brengen en analyseren wat journalisten, online influencers en andere relevante stakeholders hierover twitteren. Wij kunnen aangeven hoeveel berichten er in een bepaalde tijdsperiode zijn geplaatst, wat het sentiment is (positief, negatief, neutraal), wat de trending topics zijn en welke bronnen het meest worden gebruikt. Dit rapporteren we in een overzichtelijk document met duiding, kant en klaar voor verdere (interne) verspreiding. In deze rapportage voegen we ook de online berichtgeving toe (nieuws, relevante internetplatforms). In geval van crisis of een actuele gebeurtenis richten wij een online dashboard in zodat u zelf alles op social media real time kunt volgen, inclusief de tweets van de voor u relevante influencers, zoals stakeholders of Kamerleden.

Voor monitoring en analyse van social media kanalen maakt Lindblom gebruik van ‘Coosto’, Een krachtige zoekmachine die  razendsnel en overzichtelijk de ‘online buzz’ van meer dan 400.000 bronnen in beeld brengt. Continu worden alle social networks (o.a. Twitter, Facebook, YouTube), alle nieuwssites (Nu.nl, Telegraaf.nl, NOS.nl, AD.nl), alle blogs en alle fora (Fok, Radar) bezocht en geïndexeerd. Met Coosto-data zijn fraaie analyses te maken over wat er online over bedrijven en organisaties wordt gezegd. Op basis van realtime inzichten kan Lindblom de gewenste analyses leveren. We zien waarover men praat, wat het sentiment is van de conversaties, wie invloedrijke twitteraars zijn, etc. Dit alles kan in een compacte en overzichtelijke rapportage aan u worden gestuurd. Dagelijks, wekelijks of per maand. Indien gewenst inclusief conclusies en aanbevelingen.

Social media monitoring is onder meer in te zetten voor:

Auteursrechten

In Nederland rust er auteursrecht op een krantenartikel. Wanneer Lindblom dagelijks krantenartikelen verspreidt naar een vaste groep mensen en daarmee feitelijk functioneert als ‘knipseldienst’, dan zijn wij verplicht auteursrechten af te kopen.