Campagne zet Landelijk Knooppunt Huwelijksdwang & Achterlating op de kaart

03/08/2018

In Nederland worden jaarlijks kinderen en jongeren achtergelaten in het buitenland, terwijl ze dachten op vakantie of familiebezoek te gaan. Na de vakantie blijft hun stoel op school leeg, terwijl de rest van het gezin terugkeert naar Nederland. Deze problematiek speelt het hele jaar door maar de zomervakantie is extra risicovol. In juni startte de campagne ‘Herken de signalen’ waarmee het Landelijk Knooppunt Huwelijksdwang en Achterlating (LKHA) docenten en mentoren oproept extra alert te zijn op signalen van mogelijke slachtoffers. Belangrijke aanwijzingen zijn angst om op vakantie te gaan of de aankondiging van een lastminutebezoek aan familie in dat buitenland.

Vraag
Het LKHA is het kennis en expertisecentrum op gebied van huwelijksdwang en achterlating en adviseert professionals bij de aanpak van complexe zaken. En tevens het aanspreekpunt voor het ministerie van Buitenlandse Zaken als slachtoffers van huwelijksdwang en achterlating in het buitenland hulp nodig hebben.

Ondanks hun cruciale rol in de keten is het voor het LKHA niet altijd even makkelijk om actief naar buiten te treden. Lindblom kreeg de opdracht om met een relatief beperkt budget een campagne te bedenken om de problematiek van achterlatingen en de rol van het knooppunt bekend te maken bij een breder publiek.

Poster LKHA

 

Aanpak

Wij bedachten de campagne ‘Herken de signalen en ga in gesprek!’ gericht op professionals en docenten op middelbare scholen. Want juist scholen spelen in de periode vóór de vakantie een cruciale rol door het vroegtijdig herkennen van signalen van achterlating bij jongeren. Onderdeel van de campagne was een  signalenkaartje met de meest voorkomende signalen, een poster voor op het schoolprikbord en een Facebookcampagne. Om het probleem van achterlating verder te onderstrepen maakten we voor de perslobby gebruik van cijfers over achterlatingen en persoonlijke verhalen van gezinsmanagers van Jeugdbescherming die afreizen naar het buitenland om achtergelaten jongeren persoonlijk terug te halen naar Nederland.

Resultaat
Op de dag van de lancering stond de campagne volop in het nieuws. Mede door een gerichte perslobby vooraf haalde het LKHA de voorpagina van Algemeen Dagblad, alle uitzendingen het NOS Journaal, Radio 1, diverse nieuwswebsites als NU.nl en sloten we de dag af met een uitgebreid interview in Nieuwsuur en Met het oog op morgen. Door deze aanpak wordt het LKHA nu beter herkend als deskundige en gesprekspartner.

Benieuwd wat wij op het gebied van PR en het ontwikkelen van campagnes voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op met Diana Kleinjans of bel 070-3816810 / 06-21895366.