Massale media-aandacht voor Gouden Apenstaart

09/02/2011

Dinsdag 8 februari werden, in aanwezigheid van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem Alexander, de Gouden Apenstaarten uitgereikt. De Gouden Apenstaarten zijn de prijzen voor de makers van de beste Nederlandse kinderwebsites. In de categorie ‘sites gemaakt door jongeren’ kwam www.habbolive.nl als grote winnaar uit de bus. www.hetklokhuis.nl kreeg de meeste stemmen in de categorie ‘sites gemaakt door professionals.’ De feestelijke uitreiking in Instituut Beeld en Geluid in Hilversum trok de belangstelling van vele professionals, twee klassen met schoolkinderen en heel veel journalisten. Lindblom was verantwoordelijk voor de online en offline mediastrategie, de organisatie van de uitreiking en de begeleiding van Prins Willem Alexander tijdens dit officiële bezoek.

Nooit eerder zonden zoveel sites hun werk in. Een vakjury selecteerde tien websites, vervolgens kon het publiek via www.goudenapenstaart.nl stemmen op haar favoriete website. In totaal zijn er 14.252 online stemmen uitgebracht. Ondersteund met ‘normale’ gerichte mediabenadering die o.a. interviews met genomineerden opleverde in het NRC en de Volkskrant, had de social media strategie van Lindblom succes. Vanaf het moment dat sites konden worden ingezonden tot het moment van de uitreiking werd met name Twitter ingezet om zoveel mogelijk aandacht te realiseren. De opdrachtgevers ECP-EPN en Mijn Kind Online schakelden Lindblom in voor de organisatie van het evenement, de publiciteit, maar vooral ook om meer inzendingen en stemmers te krijgen ten opzichte van voorgaande jaren. Lindblom adviseerde om de social media tools PressDoc en Twitter in te zetten. Met het online platform PressDoc kunnen persberichten aangevuld worden met links, foto’s, video’s en audio, vervolgens wordt dit multimediale bericht per mail of social media verspreid. Van alle tien genomineerde websites waren video’s gemaakt, om een impressie te kunnen geven bij het stemmen.

Een Twitter account werd aangemaakt voor de Gouden Apenstaart. Via dit account werden volgers op de hoogte gehouden van de voortgang van de verkiezingen, het aantal stemmers en stuurden we de link mee van de website waar men kon stemmen. Al snel na aanmelding kreeg @GoudenApenstrt tientallen volgers, de hashtags die gebruikt werden op Twitter waren #GA2011 en #GoudenApenstaart. Door deze tags te volgen was eenvoudig te zien dat een aantal genomineerden actief campagne voerde via Twitter. Zo werden hun volgers opgeroepen om te stemmen en werden er zelfs speciale ‘stem en win’ acties door de genomineerden opgezet.

Kimberly Nijzink van Habbolive.nl en de makers van Hetklokhuis.nl ontvingen de Gouden Apenstaarten uit handen van Nicolette van Dam, Tineke Netelenbos en Wilma Westenberg (de winnares van 2010). De Prins Van Oranje was onder de indruk van de prestaties van de jonge makers. Tijdens een informele ontmoeting met de genomineerde kinderen en jongeren sprak hij over internet en internetveiligheid. Naast alle social media-aandacht waren items van de uitreiking te zien in het Jeugdjournaal, Hart van Nederland, RTL Boulevard en SBS Shownieuws. Ook online en in de kranten veel foto’s en artikelen van de winnaars en de uitreiking.

Bekijk hier de uitreiking: 

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.