Maand van de Vitaliteit

PR- & social media campagne

 

Vitaal oud worden, wie wil dat nou niet? Met een verdubbeling van het aantal 75-plussers richting 2040 wil de gemeente Den Haag werken aan een seniorvriendelijke stad waar het prettig ouder worden is. Bovendien wil de gemeente energie stoppen in manieren om mensen bij elkaar te brengen en in beweging te krijgen of te houden. Daarom organiseerde de Gemeente Den Haag in 2017 de Maand van de Vitaliteit. Een maand vol activiteiten voor en door senioren. Lindblom verzorgde – samen met TWIET Creative Marketing - de PR- en social media campagne.

 
 

Vitaal oud worden, wie wil dat nou niet? Met een verdubbeling van het aantal 75-plussers richting 2040 wil de gemeente Den Haag werken aan een seniorvriendelijke stad waar het prettig ouder worden is. Bovendien wil de gemeente energie stoppen in manieren om mensen bij elkaar te brengen en in beweging te krijgen of te houden. Daarom organiseerde de Gemeente Den Haag in 2017 de Maand van de Vitaliteit. Een maand vol activiteiten voor en door senioren. Lindblom verzorgde – samen met TWIET Creative Marketing - de PR- en social media campagne.

 
 

Oproep aan professionals


Voor de campagne 2017 hebben we ons in eerste instantie gericht op de professionals in de stad. Dat deden we met een oproep richting instellingen, wijkcentra/buurthuizen, bibliotheken, verzorgingshuizen en particulieren om mee te doen. We moesten hen zien te overtuigen een actieve bijdrage te leveren tijdens de vitaliteitsmaand. We riepen op om gezamenlijk het belang van vitaliteit te onderstrepen door een eigen activiteit te organiseren. En daar werd ‘massaal’ gehoord aan gegeven. In de hele stad, in alle wijken, was er wel iets te doen. Van hiphoples, een voorleeslunch met Sjaak Bral, stoelyoga, tot samen koekjes bakken.
 
 
 
 

Promotie vitaliteitsmaand


Voor de Maand van de Vitaliteit verzorgde Lindblom de totale campagne (campagnestijl, social media en free publicity) inclusief het beheer van de website. Als overkoepelend thema kozen we voor: 'Vitaliteit is ….meedoen.' En elke keer aangevuld met een activiteit. Bijvoorbeeld Vitaliteit is dansen. Vitaliteit is samen boksen. Dit vormde ook de basis voor een campagnestijl. Daarbij maakten we gebruik van vrolijke/positieve beelden en leuke vlogs van ouderen zelf. Gewapend met een selfiestick gingen zes ouderen op pad en deden ze tijdens de maand verslag van verschillende activiteiten. Ook was er ook volop mediabelangstelling voor deze vloggers. De inzet van de ouderen als ambassadeur van de maand was een strategische keuze. Hierdoor gaven we ouderen een stem, kreeg de campagne veel sympathie en gaf ook een andere kijk op ‘de wereld’.
 
 

Festivalkrant


Belangrijk element in de publiciteit vormde de speciale bijlage bij de Posthoorn (oplage 120.000) die in alle edities is verschenen. Door de huis-aan-huis verspreiding creëerden we één in keer een groot bereik. Daarnaast was het een goed middel om een groot overzicht van agenda activiteiten te presenteren en een aantal leuke interviews op te nemen.
 
 

Resultaten


Hoewel er geen concrete tellingen zijn, vertelden de organisatoren in de stad dat er veel meer belangstelling was dan het jaar daarvoor. In de activiteitenkalender konden we maar liefst 200 activiteiten opnemen. De cijfers van het online bereik waren indrukwekkend. De inzet van het Facebook account van Seniorvriendelijk Den Haag bleek een groot succes. Door actief beheer en het bewust stimuleren van interactie, is uiteindelijk een heel groot bereik gecreëerd en een grote groep volgers gecreëerd. De contentkalender was vol en op deze manier konden we de vele organisaties ook helpen hun activiteiten onder de aandacht te brengen.
Facts & figures:

* Uniek Bereik: 539.734 / Bereik: 814.332
* Aantal reacties: meer dan 10.000
* Vlogs ouderen zéér goed bekeken: 82,8 duizend keer
 
 

Geïnteresseerd?


Benieuwd wat wij op het gebied van participatie voor u kunnen betekenen?
 
English