Landelijk Knooppunt Huwelijksdwang
en Achterlating (LKHA)

Postitionering & campagne

 

In Nederland worden jaarlijks tientallen kinderen en jongeren slachtoffer van huwelijksdwang en achterlating. Ze worden achtergelaten in het buitenland, terwijl ze dachten op vakantie of familiebezoek te gaan. Na de vakantie blijft hun stoel op school leeg, terwijl de rest van het gezin terugkeert naar Nederland. Deze problematiek speelt het hele jaar door maar de zomervakantie is extra risicovol. In opdracht van het LKHA ontwikkelde Lindblom de afgelopen jaren meerdere zomercampagnes. Het doel? Verschillende doelgroepen bewust maken van de problematiek en hen wijzen op cruciale signalen.

 
 

In Nederland worden jaarlijks tientallen kinderen en jongeren slachtoffer van huwelijksdwang en achterlating. Ze worden achtergelaten in het buitenland, terwijl ze dachten op vakantie of familiebezoek te gaan. Na de vakantie blijft hun stoel op school leeg, terwijl de rest van het gezin terugkeert naar Nederland. Deze problematiek speelt het hele jaar door maar de zomervakantie is extra risicovol. In opdracht van het LKHA ontwikkelde Lindblom de afgelopen jaren meerdere zomercampagnes. Het doel? Verschillende doelgroepen bewust maken van de problematiek en hen wijzen op cruciale signalen.

 
 

Free publicty campagne


Het LKHA is het kennis en expertisecentrum op gebied van huwelijksdwang en achterlating en adviseert professionals bij de aanpak van complexe zaken. En tevens het aanspreekpunt voor het ministerie van Buitenlandse Zaken als slachtoffers van huwelijksdwang en achterlating in het buitenland hulp nodig hebben. Om het Knooppunt op kaart te zetten en de problematiek onder de aandacht te brengen, zette Lindblom meerdere free publicity campagnes op rond de zomer en op andere belangrijke momenten. Daarbij maakten we gebruik van cijfers, trends, (ervarings)deskundigen en het feit dat achterlating bij een groot publiek nog onbekend is. Dit leverde publicaties/items op in diverse landelijke media:

Algemeen Dagblad
Volkskrant
Trouw
NOS Journaal
Nieuwsuur
Hart van Nederland
Radio 1 Journaal
Nieuwe Maan
Radio 1 Spraakmakers
 
 

Social media content


Een belangrijke doelgroep voor het LKHA zijn jongeren. Om hen bewust te maken van de signalen van huwelijksdwang en achterlating ontwikkelde Lindblom in de afgelopen jaren een social mediastrategie om hen te bereiken via Facebook, Instagram, Snapchat en de kanalen van influencer YousToub. In 2020 produceerden we - in samenwerking met productiehuis Artcore - drie video's op basis van de heftige ervaringen van jongeren en de confronterende reacties van hun ouders. De video's laten zien dat jongeren vaak al langer worstelen met onvrijheid en controle door hun ouders.
 
 

Geïnteresseerd?


Benieuwd wat wij op het gebied van PR en het ontwikkelen van campagnes voor uw organisatie kunnen betekenen?
 
English