De kracht van diversiteit op de werkvloer

07/03/2018

‘Diversity is our strength, not a weakness,’ aldus de Canadese ambassadeur Nölke tijdens de derde dinerbijeenkomst van het netwerk Den Haag Inclusief. De avond in Hilton The Hague (één van de netwerkpartners) was voor Haagse werkgevers de gelegenheid om kennis en ervaringen met elkaar te delen over diversiteit en inclusie op de werkvloer. Een aantal werkgevers sprak hun ambitie voor de komende jaren uit in een videoboodschap.


 

Minorities are the majority

Samen met de Canadese Ambassadeur Nölke opende de Haagse wethouder Baldewsingh het programma en vergeleken ze de verschillende visies op diversiteit van Nederland en Canada. Diversiteit zit in het DNA van Canada. Het is een land van migranten dat diversiteit als kans ziet en er daardoor ook profiteert van de economische voordelen. ‘Diversity is our strength, not a weakness,’ aldus de ambassadeur.

Door de grote verscheidenheid aan nationaliteiten is er volgens Nölke geen sprake meer van minderheden. ‘Minorities are the majority in Canada’. In Den Haag doen we het op gebied van diversiteit zeker niet slecht volgens Baldewsingh. Bijna 53% van de Haagse bevolking heeft een migratieachtergrond. Maar we hebben een negatievere mindset dan in Canada. ‘Er bestaat in Nederland een angst voor migratie en het maatschappelijk debat gaat steeds vaker over identiteit in plaats van de kracht van diversiteit en inclusie.’

Witte-mannen-in-blauwe-pakken-cultuur

Mieke Maliepaard – onderzoeker bij het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) – presenteerde de resultaten van het Canadese onderzoek ‘Diversity Dividend’ en Jolanda van Schaik (KPMG) vertelde over het diversiteitsbeleid van KPMG en hoe haar organisatie worstelt met een ‘witte-mannen-in-blauwe-pakken-cultuur‘. De avond werd op een interactieve manier afgesloten waarbij stellingen werden voorgelegd die de deelnemers met hun smartphone konden beantwoorden. De antwoorden werden op een groot scherm getoond en kort besproken door de gespreksleider Johan Overdevest.

Lindblom organiseerde de dinerbijeenkomst Den Haag Inclusief. Voor de productie van de videoboodschappen werkten wij samen met camjo Renske Derkx van Twiet Creative Marketing.